https://konindzieciom.pl |
W zerówce pracę nauczycieli z dziećmi sześcioletnimi można określić jako przysposabianie do podjęcia nauki w szkole.
Czym jest dojrzałość szkolna?
Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia
rozwoju fizycznego, umysłowego, społeczno-emocjonalnego, który umożliwia
mu opanowanie treści określonych przez program klasy pierwszej oraz
udział w życiu szkolnym.
Dojrzałość fizyczna:
Dziecko porusza się sprawnie i zręcznie. Ruchy dziecka stają się
celowe, skoordynowane, dostosowane do rodzaju czynności. Potrafi ono
wykonać złożone zadania zachowując właściwą szybkość i precyzję.
Powinno już mieć wykształconą orientację kierunkową i przestrzenną ( w odniesieniu do położenia i schematu własnego ciała).
Dziecko sześcioletnie trzyma już prawidłowo ołówek i inne przedmioty.
Ręka i palce potrafią dostosować się do rodzaju wykonywanych czynności,
materiału i narzędzi.
Dojrzałość intelektualna
Dziecko sześcioletnie, przygotowujące się do nauki czytania i pisania, powinno już umieć:
- różnicować słuchowo proste zestawy dźwięków oraz proste układy rytmiczne,
- poprawnie różnicować pojedyncze głoski (dźwięki mowy),
- wyodrębniać w słowie głoski i sylaby,
- łączyć głoski w sylaby i sylaby w wyrazy,
- prawidłowo różnicować kształty
- poprawnie odwzorowywać układy geometryczne: szlaczki, wzory, ornamenty
W tym wieku zaczyna kształtować się pamięć dowolna, czyli
świadoma chęć zapamiętywania i przypominania, a jednocześnie zwiększa
się szybkość i trwałość zapamiętywania a także pojemność pamięci.
Zaczyna rozwijać się pamięć logiczna, polegająca na rozumieniu materiału i umiejętności opowiadania tekstu własnymi słowami.
Uwaga – to umiejętność koncentracji świadomości na określonych
przedmiotach lub zjawiskach otaczającego świata. Bez skupienia uwagi
nie byłoby dokładnego spostrzegania, zapamiętywania, pełnych wyobrażeń. U
sześciolatków należy kształtować uwagę dowolną – czyli zdolność
koncentracji, trwałości i przerzutności.
Wskaźniki dojrzałości emocjonalno-społecznej:
Dziecko przejawia dojrzałość emocjonalno-społeczną, gdy jest w
znacznym stopniu samodzielne i ma motywację do wykonywania zadań, łatwo i
chętnie nawiązuje kontakty i potrafi współpracować z kolegami i
nauczycielem, umie podporządkować się wymaganiom dyscypliny grupowej,
jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinię nauczyciela, cechuje się
takim stanem równowagi nerwowej, która umożliwia panowanie nad własnymi
reakcjami emocjonalnymi, a także radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
Rozwój społeczny w dużej mierze zależy od rozwoju emocjonalnego. Jest
to umiejętność współżycia i współdziałania w grupie. To także znajomość
norm społecznych, gotowość do przyjęcia „roli ucznia” oraz praw i
obowiązków z tą rolą związanych. Dziecko dojrzałe społecznie do szkoły
czuje się członkiem grupy, polecenia skierowane do grupy odnosi także do
siebie.
STABILNOŚĆ EMOCJONALNA PODSTAWĄ SUKCESÓW SZKOLNYCH
Praca nad stabilnością emocjonalną:- konsekwencja (ze strony nauczyciela i rodzica),
- jasno sprecyzowane wymagania (z których dziecko będzie „rozliczone”)
- uporządkowany dzień (plan dnia i wspólnie ustalone zasady),
- aktywne spędzanie czasu wolnego
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych (przedszkole – dom)
- zachęcanie do podejmowania wysiłku i wspieranie w działaniu.
Źródło:edukacja.naszaszkola.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz