W dziecięcym świecie kody spotyka się równie często, co w świecie
dorosłych, np. każdy posiada swój unikalny kod, czyli własne imię i nazwisko,
każda grupa przedszkolaków funkcjonuje pod własną nazwą „Biedronki”, „Misie” „Jeżyki „Smerfy” „Żabki”
„Motylki”; placówka przedszkolna oraz ulica, przy której się znajduje, także
mają swoje nazwy. Jeżeli kody i kodowanie to nasza codzienność, to zabawy przedszkolaków,
które zawierają elementy kodowania, także należy uznać za naturalne. Kody
odnajdziemy w każdym rodzaju aktywności dziecięcej. Przykłady można mnożyć.
Grupa 5 – latków w listopadzie
rozpoczęła cykl zajęć wynikających z realizacji Innowacji Pedagogicznej „Przedszkolaki kodują. Nauka programowania w przedszkolu” działaniami pt.:"Koduję i rysuję - kodowanie z kartą pracy". Kodowanie kolorami, literami,
cyframi to dla dzieci prawdziwa przyjemność, zajęcia nie sprawiają im
trudności. Kiedy przeszliśmy stopień wyżej, znów wróciliśmy na dywan,
stworzyliśmy najprostszą planszę „w kratkę „ i wspólnie za pomocą „narzędzi”
zaprowadziliśmy królika do marchewki, jabłko do jabłoni, kurę do kurnika… Karteczki
ze strzałkami przydają się dzieciom do wykonywania ruchów na kratownicy, kiedy
ich zadaniem jest osiągnięcie określonego celu. Podobnie bawiliśmy się z kostką
do gry, aby dzieci mogły zrozumieć na czym polega zadanie kolejnej karty pracy.
Wyrzucona ilość oczek na kostce oznacza ilość liczmanów do kolorowania. Wyżej
wymienione działania pomagają organizować przestrzeń do nauki poprzez
zabawę, ćwiczą pamięć, koncentrację, spostrzeganie. Rozwijają umiejętności
rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, ćwiczenia orientacji w kierunkach
.Uczą cierpliwości, logiki i strategii działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz