Zabawy z chustą animacyjną wyzwalają
w dzieciach ogromną ilość pozytywnej energii. Praca z kolorową, falującą chustą
dostarcza wielu różnorodnych bodźców – wzrokowych, słuchowych, kinestetycznych.
Co ciekawe, dzieci intuicyjnie wiedzą, co z chustą można robić – eksperymentują:
falują, potrząsają, wchodzą pod spód lub wskakują na jej środek. W ramach
realizacji innowacji pedagogicznej „Przedszkolaki kodują. Nauka programowania w
przedszkolu” 5 – latki miały okazję
uczestniczyć z zajęciach, które łączyły zabawę z elementami kodowania. Lekka
modyfikacja tradycyjnych zabaw z wykorzystaniem różnorodnych pomocy
dydaktycznych sprawia, że dzieci uczą się przez zabawę, a przecież o to chodzi!
Zaczęliśmy od prostej zabawy „Kolory”, która miała przypomnieć nam nazwy
kolorów na chuście, następnie do zajęć dołączył
akcent muzyczny, który miał przyporządkować każdemu przedszkolakowi
kolor a potem zgodnie z odgadniętym kodem bawiliśmy się w zagadki i kalambury.
Jeśli już muzyka zagościła w naszej sali to zaproponowałam dzieciom kolorowy koncert….
Grały niebieskie janczary, zielone bębenki, czerwone trójkąty, żółte marakasy,pomarańczowe tamburyna i fioletowe kołatki. Do strefy ciszy i skupienia
zaprowadziła nas kolejna zabawa z kolorowymi imionami wszystkich dzieci, każdy
mógł odnaleźć siebie i odpowiednio do koloru odnieść się do chusty animacyjnej.
Zajęcia zakończyliśmy z kolorowymi piłeczkami , zabawą „Na chustę – pod
chustę”. Pomimo mnóstwa wrażeń, dzieci wspaniale poradziły sobie z zapamiętaniem
kodu, który jednych chował a drugich ujawniał. Chusta animacyjna jest jednym z
kluczowych narzędzi pedagogiki zabawy, jej kształt gwarantuje uczestnikom równy
status, wszyscy zwróceni są do siebie twarzami, dzięki czemu cały czas w
trakcie zabawy mogą utrzymywać kontakt wzrokowy, widzieć swoje uśmiechy i
wzajemnie przekazywać sobie pozytywne emocje.
Małgorzata Obara
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz