środa, 24 lutego 2021

Kodowanie z sercem czyli zabawy z emocjami

 W okresie przedszkolnym wszystkie emocje dziecka są ważne, każda z nich uczy je czegoś nowego. Pozytywne motywują go do działania, a negatywne stanowią coś w rodzaju mechanizmu obronnego. Rozwój emocjonalny dziecka zakłada bowiem naukę rozróżniania i selekcji emocji. Dziecko musi wiedzieć, jakie zachowania emocjonalne są dobre, a jakie złe. Realizując zagadnienia ujęte w innowacji pedagogicznej „Przedszkolaki kodują. Nauka programowania w przedszkolu”, próbujemy wspólnie z dziećmi pobawić się w kodowanie nawiązując do emocji. Zaczęliśmy od przyporządkowania różnych sytuacji bądź zachowań do twarzy dzieci ujętych na tablicy dydaktycznej. Były buźki roześmiane, smutne, zawstydzone, wystraszone, złe a nasze przedszkolaki gotowe na nowe wyzwania. Wspaniale poradziły sobie z rozpoznaniem danej emocji i dopasowaniem jej do konkretnej mimiki twarzy. Następnie  zajęliśmy się rozkodowaniem obrazu, który był dla dzieci niespodzianką. Dzieci kolejno kręciły wskazówką, wypowiadały się w jakim nastroju jest „emotka” , którą wylosowali i odkrywali podobną na planszy. Kiedy wskazówka wylosuje “?”, odkrywają dowolny kartonik i mówią, w jakim są teraz nastroju. Gdy udało się wspólnie odkryć całą planszę – dzieci widzą serce, specjalnie dla nich zakodowane. Próba połączenia zabawy symbolami i aktywności gdzie można odróżniać  i nazywać emocje okazała się wspaniałą zabawą z elementami logicznego myślenia, spostrzegania wzrokowego i słuchowego oraz dobrej współpracy.

                                                                                                                                         Małgorzata Obara

                                                                      wesołe buźki również tutaj         

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz