wtorek, 19 listopada 2019

Jak i gdzie powstaje prąd?



Przedszkolaki z Samorządowego Przedszkola we Wzdole Rządowym w tym roku szkolnym uczestniczą w zajęciach innowacyjnych prowadzonych przez wychowawczynię p. M. Kołodziejczyk pt. „Poszukuję Badam Odkrywam”. Zajęcia mają na celu tworzenie warunków umożliwiających dzieciom uzyskanie gotowości szkolnej w zakresie umiejętności związanych z nauką matematyki i otaczającej przyrody, a co za tym idzie, rozwijanie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji przyrodniczych. W sali zajęć stworzono dzieciom kącik badawczy, który służy małym naukowcom do zgłębiania tajników wiedzy poprzez badanie i wnioskowanie. Podobne cele i zadania realizowane są także w szkole podstawowej przez nauczycieli: przyrody – p. Z. Franczyk  i biologii – p. E. Linek. W związku z tym w szkolnej pracowni przyrodniczej prowadzone są wspólne zajęcia, w czasie których starsi i młodsi koledzy w dostępny sposób pod okiem nauczycieli zgłębiają tajemnice świata przyrody.
Zajęcia, które odbyły się 15 listopada były kolejnymi z tego typu badawczych spotkań. Dotyczyły elektryczności. Uczniowie klasy 7a i 7b pod okiem swych koordynatorów – Pań od świata przyrody - opowiedzieli  dzieciom, jak i gdzie powstaje prąd, czym jest energia. W prosty, przystępny i zabawny sposób zaprezentowali przepływ prądu z elektrowni do zakładu energetycznego, a następnie do poszczególnych domostw.
Sześciolatki  miały okazję popisać się swoją wiedzą; odpowiadały na nie zawsze proste pytania: do czego potrzebny jest prąd, czy potrafi być niebezpieczny, w jakich przypadkach go wykorzystujemy, a kiedy nam tego robić nie wolno, co oznaczają poszczególne symbole umieszczone na urządzeniach gospodarstwa domowego i słupach elektrycznych. Kulminacyjnym punktem zajęć była przygotowana przez młodzież zabawa badawcza  pt. „Obwód elektryczny”. Za pomocą baterii, kabelków i żarówki,  każdy zespół miał możliwość zbudować własny obwód elektryczny, przekonać się jakie przewody i materiały przewodzą prąd, a które z nich nie są przewodnikami.
Była to bardzo pouczająca lekcja, w czasie której maluchy poznały nie tylko ważne teorie ze świata fizyki, ale mogły także być „twórcami rzeczy niepojętych”. Obecna na zajęciach Dyrekcja szkoły: p. R. Pytel, p. J. Sikora, p. L. Barwicka była zachwycona nie tylko poziomem prowadzonych przez siódmoklasistów i ich Panie nauczycielki zajęć, ale przede wszystkim zauroczona wiedzą sześciolatków i ich zaangażowaniem w naukowe badania.

Prąd powstaje także tutaj

Małgorzata Kołodziejczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz