Przedszkolaki z Samorządowego Przedszkola we Wzdole Rządowym w tym roku
szkolnym uczestniczą w zajęciach innowacyjnych prowadzonych przez wychowawczynię
p. M. Kołodziejczyk pt. „Poszukuję Badam Odkrywam”. Zajęcia mają na celu tworzenie warunków
umożliwiających dzieciom uzyskanie gotowości szkolnej w zakresie umiejętności
związanych z nauką matematyki i otaczającej przyrody, a co za tym idzie,
rozwijanie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji przyrodniczych.
W sali zajęć stworzono dzieciom kącik badawczy, który służy małym naukowcom do
zgłębiania tajników wiedzy poprzez badanie i wnioskowanie. Podobne cele i
zadania realizowane są także w szkole podstawowej przez nauczycieli: przyrody –
p. Z. Franczyk i biologii – p. E. Linek.
W związku z tym w szkolnej pracowni przyrodniczej prowadzone są wspólne zajęcia, w czasie których starsi i młodsi koledzy w dostępny sposób pod okiem nauczycieli zgłębiają tajemnice świata przyrody.
Zajęcia, które odbyły się 15 listopada były kolejnymi z tego typu
badawczych spotkań. Dotyczyły elektryczności. Uczniowie klasy 7a i 7b pod okiem swych
koordynatorów – Pań od świata przyrody - opowiedzieli dzieciom, jak i gdzie powstaje prąd, czym
jest energia. W prosty, przystępny i zabawny sposób zaprezentowali przepływ
prądu z elektrowni do zakładu energetycznego, a następnie do poszczególnych
domostw.
Sześciolatki miały okazję popisać się swoją wiedzą;
odpowiadały na nie zawsze proste pytania: do czego potrzebny jest prąd, czy
potrafi być niebezpieczny, w jakich przypadkach go wykorzystujemy, a kiedy nam
tego robić nie wolno, co oznaczają poszczególne symbole umieszczone na
urządzeniach gospodarstwa domowego i słupach elektrycznych. Kulminacyjnym punktem
zajęć była przygotowana przez młodzież zabawa badawcza pt. „Obwód elektryczny”. Za pomocą baterii,
kabelków i żarówki, każdy zespół miał
możliwość zbudować własny obwód elektryczny, przekonać się jakie przewody i
materiały przewodzą prąd, a które z nich nie są przewodnikami.
Była to bardzo
pouczająca lekcja, w czasie której maluchy poznały nie tylko ważne
teorie ze świata fizyki, ale mogły także być „twórcami rzeczy niepojętych”.
Obecna na zajęciach Dyrekcja szkoły: p. R. Pytel, p. J. Sikora, p. L. Barwicka była
zachwycona nie tylko poziomem prowadzonych przez siódmoklasistów i ich Panie
nauczycielki zajęć, ale przede wszystkim zauroczona wiedzą sześciolatków i ich
zaangażowaniem w naukowe badania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz