W ostatnim czasie dzieci z grup sześciolatków zaspokajały swoją ciekawość badawczą próbując znaleźć odpowiedzi na pytania: Skąd się bierze mąka? Skąd mamy chleb? Skąd się biorą dziury w chlebie? Z prezentacji multimedialnej dowiedziały się na czym polega praca młynarza, jaki jest proces powstawania mąki oraz do czego służy. Następnie wskazywaliśmy różnice w wyglądzie różnych mąk: żytniej, kukurydzianej, pszennej, ryżowej i ziemniaczanej. Dzieci przy stolikach eksperymentowały z mąką oraz z ziarnami, z których powstały: dotykały palcami, porównywały kolor i grubość - oglądając różne rodzaje pod mikroskopem zauważając zupełnie inny wymiar mąki i ziaren jednak najciekawsze okazało się wsypywanie mąki do wody i sprawdzanie, czy mąka się rozpuści.
Zapoznaliśmy się z procesem powstawania mąki potem samodzielnie próbowaliśmy rozgniatać nasionka w moździerzu obserwując nasze działania i efekty. W kolejnych doświadczeniach dzieci szukały odpowiedzi na pytanie: Skąd się biorą dziury w chlebie? Na początku przyjrzeliśmy się uważnie drożdżom i próbowaliśmy określić ich wygląd, kolor, zapach - przecież to grzyby, ale zupełnie do nich nie podobne. Przeprowadziliśmy doświadczenie aby dowiedzieć się między innymi: czym odżywiają się drożdże, w jaki sposób rosną, czy drożdże to pożyteczne grzyby i do czego są wykorzystywane? Po przeprowadzonych doświadczeniach wiemy, że drożdże „jedzą” - odżywiają się cukrem; podczas wzrostu produkują dwutlenek węgla oraz zmieniają się w pęcherzyki czyli rosną. Do szybszego wzrostu potrzebują cukru i ciepła - są wykorzystywane przez piekarzy i cukierników. Na koniec dzieci przyjęły rolę piekarza wykonując przepiękne bułeczki, rogaliki i chleb. Magia i czas pracy w grupach działa na przedszkolaki, daje ogromne możliwości i wspiera działania nauczycieli. Efekty tej pracy są widoczne bardzo szybko, a ogromne zapotrzebowanie dzieci na tego typu aktywności świadczy o głębokim sensie tego co robimy.
Małgorzata Twardowska
Aleksandra Gołąbek
eksperymenty z mąką również tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz