piątek, 12 marca 2021

Szukamy dowodów na istnienie powietrza

 Czym jest powietrze? Jaki jest jego skład? Czy pusty kubek rzeczywiście jest pusty? Odpowiedzi na te pytania uzyskaliśmy na ostatnich zajęciach prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej „Poszukuję, Badam, Odkrywam”. Przeprowadzając kilka prostych doświadczeń, wykazaliśmy że powietrze – niezbędne do życia ludzi, roślin i zwierząt, jest wszędzie…
Zabawy rozpoczęliśmy
od wykonania prostych ćwiczeń oddechowych, które na nowo pozwoliły nam “odkryć” niezwykłe właściwości powietrza. Powietrze jest niewidzialne,bezbarwne i bez zapachu. Aby dobrze zrozumieć pojęcie temperatury powietrza przyjrzeliśmy się  termometrom: zaokiennym, który mierzy temperaturę  na dworze, pokojowemu a także  rtęciowemu i elektronicznemu, którym mierzymy temperaturę ciała. Następnie dowiedzieliśmy się  obserwując makietę  kuli ziemskiej , iż  nasza planeta jest nierównomiernie ogrzewana przez Słońce.Różnice temperatur wywołują z kolei  zmiany w ciśnieniu atmosferycznym co  jest przyczyną powstawania wiatrów.Kolejne eksperymenty pozwoliły nam wykazać, że na pozór pusty kubek czy butelka napełnione są powietrzem. Aby tego dowieść dzieci zanurzały pusty kubek do góry dnem w misce z wodą, który  nie chciał się zanurzyć. Dlaczego tak się stało? To proste! Wypełniające kubek powietrze nie pozwoliło napełnić go wodą. Dopiero po zrobieniu dziurki w kubku, powietrze „uciekło” z jego wnętrza. Kolejne doświadczenie pozwoliło dzieciom zrozumieć na czym polega sprężanie i rozprężanie powietrza pod wpływem temperatury. Założony na szklaną butelkę  balonik, po włożeniu jej do ciepłej wody, sam napełnił się powietrzem! Stało się tak dlatego, ponieważ nagrzane w butelce powietrze zwiększyło swoją objętość i uniosło się do góry wypełniając wnętrze balonika. Najwięcej emocji dostarczyła dzieciom „Latająca kulka” i “Balon”. Używając suszarki do włosów udowodniliśmy, że powietrze nie opływa równomiernie wokół „krzywych” przedmiotów. Zbyt ciężkie przedmioty również nie uniosły się do góry. Idealną okazała się być piłka pingpongowa i balon skonstruowany z worka,które  imponująco wirowały w powietrzu. Aby doświadczyć gdzie jest jeszcze powietrze dzieci brały udział w zabawach polegających na: dmuchaniu przez rurkę do szklanki z wodą, nadmuchiwały balony i wprawiały w ruch lekkie  piórka oraz obserwowały świece , które po przykryciu szklanym naczyniem zgasły. 
Kolejnym doświadczeniem było puszczanie na powietrzu baniek mydlanych oraz próby  złapania do woreczków foliowych jak najwięcej powietrza. Na koniec dzieci wykonały pomysłowe wiatromierze lub malowały powietrzem za pomocą rurek do napojów. Dzięki prostym doświadczeniom dzieci nie tylko przekonały się o niezwykłych właściwościach powietrza, ale także mieli okazję wejść w rolę “naukowca" i odkrywać tajemnice świata przyrody nieożywionej.

                                                                                                           

 Aleksandra Gołąbek 

                                                                                                            Małgorzata Twardowska

                          więcej zabaw z powietrzem tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz