Czym jest powietrze? Jaki jest jego skład? Czy pusty
kubek rzeczywiście jest pusty? Odpowiedzi na te pytania uzyskaliśmy na
ostatnich zajęciach prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej „Poszukuję, Badam, Odkrywam”.
Przeprowadzając kilka prostych doświadczeń, wykazaliśmy że powietrze –
niezbędne do życia ludzi, roślin i zwierząt, jest wszędzie…
Zabawy
rozpoczęliśmy
od wykonania prostych ćwiczeń oddechowych, które na nowo pozwoliły
nam “odkryć” niezwykłe właściwości powietrza. Powietrze jest
niewidzialne,bezbarwne i bez zapachu. Aby dobrze zrozumieć pojęcie temperatury
powietrza przyjrzeliśmy się termometrom:
zaokiennym, który mierzy temperaturę na
dworze, pokojowemu a także rtęciowemu i
elektronicznemu, którym mierzymy temperaturę ciała. Następnie dowiedzieliśmy się obserwując makietę kuli ziemskiej , iż nasza planeta jest nierównomiernie ogrzewana
przez Słońce.Różnice temperatur wywołują z kolei zmiany w ciśnieniu atmosferycznym co jest przyczyną powstawania wiatrów.Kolejne
eksperymenty pozwoliły nam wykazać, że na pozór pusty kubek czy butelka napełnione
są powietrzem. Aby tego
dowieść dzieci zanurzały
pusty kubek do góry dnem w misce z wodą, który nie chciał się zanurzyć. Dlaczego tak
się stało? To proste! Wypełniające kubek powietrze nie pozwoliło napełnić go
wodą. Dopiero po zrobieniu dziurki w kubku, powietrze „uciekło” z jego wnętrza.
Kolejne doświadczenie pozwoliło dzieciom zrozumieć na czym polega sprężanie
i rozprężanie powietrza pod wpływem temperatury. Założony na szklaną butelkę balonik, po włożeniu jej do ciepłej wody, sam
napełnił się powietrzem! Stało się tak dlatego, ponieważ nagrzane w butelce
powietrze zwiększyło swoją objętość i uniosło się do góry wypełniając wnętrze
balonika. Najwięcej emocji dostarczyła dzieciom „Latająca kulka” i “Balon”. Używając
suszarki do włosów udowodniliśmy, że powietrze nie opływa równomiernie wokół
„krzywych” przedmiotów. Zbyt ciężkie przedmioty również nie uniosły się do
góry. Idealną okazała się być piłka
pingpongowa i balon skonstruowany z worka,które imponująco wirowały w
powietrzu. Aby
doświadczyć gdzie jest jeszcze powietrze dzieci brały udział w zabawach polegających
na: dmuchaniu przez rurkę do szklanki z wodą, nadmuchiwały balony i wprawiały w
ruch lekkie piórka oraz obserwowały świece
, które po przykryciu szklanym naczyniem zgasły.
Kolejnym doświadczeniem
było puszczanie na powietrzu baniek mydlanych oraz próby złapania do woreczków foliowych jak najwięcej
powietrza. Na koniec dzieci wykonały pomysłowe wiatromierze lub malowały
powietrzem za pomocą rurek do napojów. Dzięki prostym doświadczeniom dzieci nie
tylko przekonały się o niezwykłych właściwościach powietrza, ale także mieli
okazję wejść w rolę “naukowca" i odkrywać tajemnice świata przyrody nieożywionej.
Aleksandra Gołąbek
Małgorzata Twardowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz